Nilörngruppen finslipar sin profil och satsar på hållbarhet

Nilörn verkar vid en första anblick vara ett litet, familjärt och småskaligt bolag med sitt säte på en trevlig herrgårdsliknande adress mitt i Borås. Men tar man en närmare titt på bolaget, som gör branding och etiketter, tags och detaljer till klädmärken världen över, så visar det sig att de har både kontor, väveri och fabriker över hela världen – men den familjära känslan finns kvar. På plats i Borås är det svårt att tro att Nilörn har hela 500 anställda med en marginal på en handfull upp eller ner, över hela världen. På huvudkontoret i Borås finns bland annat designavdelning, ekonomi och IT men känslan av multinationellt storföretag känner man inte alls.

Vi är på plats i Borås och pratar med Charlotte och Simon som jobbar på designavdelningen. De var två av huvudpersonerna i projektet att ta fram Nilörns nya hemsida.

“I samband med att vår nya VD tillträdde och att pandemin slog till, så ville vi bygga nytt. Vår dåvarande hemsida och företagsprofil behövde en ny, modernare känsla. Nu började jobbet med att ta fram en helt ny webb. Vi diskuterade med Purple Scout om hur designprocessen skulle gå till och kom gemensamt överens om att vi internt skulle göra grunddesignen, och att Purple Scout skulle implementera den.

Vi skissade fram sida för sida, och därefter omsatte Markus vår design till webben. Han hjälpte oss vidare med hur vi kunde presentera våra bilder och kollektioner, samtidigt som vi kunde förmedla vårt budskap, tydligt. Det har varit ett fint samarbete och vi har, trots stora texter  bland annat i hållbarhetsdelen, med Markus hjälp kunnat få det att grafiskt fungera riktigt bra”, berättar Simon.

“Vi tog lite avstånd från förra hemsidan som var ”corporate och grå” och försökte istället förmedla att vi är ett designföretag. Vi ville inte ha mycket text, utan budskapet var det viktiga. Vi hade möten med olika copy writers och efter en tids arbete hittade vi rätt tonalitet. Den nya designen har vi sedan också fört över på årsredovisningen, och nu hänger allting samman på ett bättre sätt – vår profil är mer enhetlig. Företaget var inne i en förändringsfas då vi började arbetet med den nya hemsidan och dem blev då även en ny start för vår omprofilering. Nu känns det som att vi har hittat oss själva och det vi visar utåt är vi.”, säger Charlotte.

Med den nya webben och deras årliga Progress Report som numera både finns digitalt som microsite och i tryckt form, kan Nilörn på ett enkelt och tydligt sätt kommunicera det stora och viktiga hållbarhetstänk och arbete som genomsyrar hela företaget. Det gäller allt från materialval, produktion och transportkjedjor, men också i arbetet med att säkerställa en rättvis, jämställd och human miljö för såväl anställda världen över som hos leverantörer och partners.

“Sedan några år tillbaka har vi en hållbarhetsansvarig, Anna-Karin Wårfors, som kontinuerligt arbetar med alla team och delar av företaget för att säkerställa att hållberhetstänket aldrig tappas bort. Vi vill att våra kunder ska göra aktiva val med till exempel material för att vara medvetna om att även det gör skillnad. Vi kan t.ex använda pineapple fiber, eller apple skin som känns som läder istället för äkta läder, som såklart är ett mindre hållbart val. Våra kunder och deras val är en väldigt viktig del i vårt hållbarhetsarbete.”

Läs mer om Nilörns hållbarhetsarbete och kolla in deras snygga webb här


Nilörn Sustainability Report 2020

https://www.nilorn.com/

Pin It on Pinterest