Tips och trix för lyckad gamification

av | Jan 30, 2018

Gunnar Södergren är utvecklare och projektledare på Purple Scout. Med sig i bagaget har han sin utbildning inom utveckling av digitala spel, datavetenskap och interaktionsdesign. I den här artikeln tar han upp ett par schyssta principer att tänka på när man vill utveckla fungerande gamification. Detta är den andra texten Gunnar skriver om gamification.

Det finns tyvärr ingen silver bullet när det kommer till bra gamification, ingen one-thing-to-fix-them-all eller någon master key. Men generellt sett, är dessa tre frågor bra att hålla top of mind för gamificationutvecklare:

  • Hur kan just denna produkts användbarhet stärkas eller förbättras av gamification?
  • Hur kan tjänstens dragningskraft ökas?
  • Hur skapar du ett band, en relation, med dina kunder genom gamification?

När man ska tillämpa gamification i en produkt eller tjänst, måste det alltid göras med den specifika produkten eller tjänsten i första rummet. Jag tycker också att det finns ett stort värde i att involvera tänkbara användare tidigt i processen, om det är möjligt.

Tre stabila inriktiningar inom gamification

Beroende på vad en vill uppnå med sin gamification så finns det en uppsjö av olika saker en kan göra, principer att testa och funktioner att använda. Här kommer tre saker som fungerar riktigt bra, om de görs på rätt sätt.

  • Lojalitetsprogram – Om det passar tjänsten eller produkten, så är ett lojalitetsprogram ett fantastiskt och förhållandevis enkelt sätt att skapa återkommande besök och kunder. Något så enkelt som att samla poäng för varje besök, varje inloggning eller varje köp kan gå lång väg för att skapa en känsla av accomplishment hos användarna. Vad dessa poäng faktiskt används till (allt från rabatter på produkter till rent kosmetiska skillnader i tjänsten) är naturligtvis också viktigt, men själva samlandet är en integral del i att skapa lojalitet. Tänk på medlemsklubbarna i kläd- och matvarubutiker, exempelvis.
  • Badges, Trophies, Titles – “Founder”-titel i signaturen, “Finished all ten tutorials”-trofé eller “Renowned member”-badge på din profilbild låter användaren visa upp för andra att de har lyckats med något, ger dem något att skryta lite över. Vem vill inte kunna titulera sig “Platinum-användare”? Denna kategori lämpar sig naturligtvis bäst på online-communities och liknande, men kan även användas i andra tjänster. Your mileage may vary.
  • Experience points och Level up – Nu pratar vi spelifiering på riktigt: det blir inte mer speligt än när en kan samla XP och gå upp i Level. Jag nä
    mnde Habitica i min förra artikel och de har verkligen tagit detta till sin spets, då hela produkten genomsyras av XP, level up och resursinsamling, men en behöver inte ta det så långt. Låt användaren tjäna experience genom att interagera med produkten eller tjänsten och när de samlat ihop tillräckligt mycket går de upp i level, som låser upp ny funktionalitet, nya möjligheter och låser upp en cool signatur eller liknande. The Sky’s the limit i den här kategorin.

Hur mycket ska du gamifiera?

En del produkter och tjänster, som Chore Wars, har gamification som sin främsta Selling Point. Det finns gott om appar som låter dig tracka och hålla koll på dina diverse uppgifter och sysslor, men i Chore Wars får du gå upp i level, välja skills och så vidare. Gamification är i det fallet inte bara viktigt, utan väsentligt för produkten. Denna app, och andra som den, har gått så långt i sin spelifiering att de snarast är spel som spelas på ett något okonventionellt sätt, snarare än produkter med spelifiering.

I andra änden av den skalan ligger medlemsklubbarna som jag nämnde tidigare. De finns där, ökar lojaliteten, men gamificationdelen är knappast central för produkterna eller verksamheten och gör inte något direkt väsen av sig. När det gäller digitala produkter och tjänster tror jag det är bäst att hitta en plats någonstans nära mitten av skalan. En nivå av spelifiering som hjälper, stöttar och lyfter produkten eller tjänsten, men som inte gör den till ett spel enbart (om inte det är poängen förstås, för i så fall, skicka mig en länk – jag är nyfiken).

Kort och gott – hur får du till bra gamification?

I början skrev jag att det inte finns någon silver bullet när det kommer till gamification, och det är väldigt sant. Varje produkt och tjänst har sin egen golden ratio för gamification och att hitta den är naturligtvis en utmaning. Ju tidigare ni kan introducera konceptet i er produkts utveckling, desto lättare kommer det vara att hitta denna golden ratio, och desto roligare kommer ni ha på vägen. För tro mig, det är få saker som är så tillfredsställande som att upptäcka att ens produkt eller tjänst är så rolig, engagerande och drivande att en själv inte kan sluta använda den.

Pin It on Pinterest