Gamification – vad ska det vara bra för?

av | Dec 22, 2017

Gunnar Södergren är utvecklare och projektledare på Purple Scout. Med sin utbildning inom utveckling av digitala spel, datavetenskap och interaktionsdesign i bagaget, tar han i den här artikeln ett grundläggande grepp om gamification.

Så, vad är gamification?

Gamification är, kortfattat, tillämpningen av spelliknande element och principer på applikationer, tjänster och services som inte är spel eller spelliknande.

Ett exempel som vi alla stöter på är lojalitetsprogrammen i olika mataffärer, där varje krona ger poäng som sedan kan användas för att handla. En sorts gamification som i detta fall syftar till att locka oss kunder att återvända till butiken, ge oss något tillbaka för vår insats och ge oss en känsla av samhörighet (vi är med i kundklubben).

Vad ska det vara bra för?

Gamification har funnits länge, betydligt längre än termen “gamification”. Den har dock de senaste fem-sex åren, vuxit explosionsartat. Inom en mängd olika digitala branscher används nu gamification för att bland annat öka både användarnyttan och användarglädjen.

De som gillar gamification brukar tala tills tungan värker om alla möjliga och omöjliga fördelar och nyttor med att implementera det i tjänster och produkter. Och det är självklart en sanning med modifikation, your mileage may vary. Vad som kan sägas är dock, att gamification ofta ökar användares engagemang i en produkt eller tjänst, den ökar deras känsla av prestation och därmed många gånger ökar den även glädjen de känner när de använder produkten eller tjänsten.

En produkt eller tjänst med skickligt designad och implementerad gamification kan definitivt vara den avgörande faktorn för varför just den väljs framför andra alternativ. När en användare kan känna att de lyckas med något, att de uppnår ett mål, och blir belönade för det, ökar deras engagemang, glädje och förhoppningsvis även deras lojalitet till produkten.

Bra gamification, var finns det?

Well, överallt, här är ett par ställen som jag hittat:

Habitica – en TODO-lista och activity-tracker. Varje gång en uppgift utförs erhåller du som användare experience och pengar, mycket likt hur en karaktär utvecklas i RPG-spel. Du kan sedan använda din experience och dina pengar för att göra din avatar bättre och skaffa bättre utrustning, husdjur och liknande. Användaren kan även ge sig ut på stora quests (större projekt) tillsammans med andra användare och få ännu större belöningar.

Zombies, Run! – en löpningstracker som förutom att hålla koll på hur långt du har sprungit även låter dig bli jagad av zombies! Varje löprunda är ett uppdrag för att hitta utrustning och förnödenheter till din digitala hemmabas i zombieapokalypsen.

Gamification kommer i min ej så ringa åsikt, att spela en alltmer central del i hur vi utvecklar, använder och förhåller oss till digitala produkter och tjänster, men det kommer nog inte att kallas för “gamification”. Min spaning är att det nog snarare kan komma att bli känt som “upplevelsebaserad utveckling” eller något liknande.

Pin It on Pinterest