Per Sandström

 

Reflexmässig momentjägare

 

 

Vem Per är

 

Per Sandström är född 1984 det vill säga samma år som Apple Computer lanserade Apple Macintosh och Herreys vann Eurovision Song Contest med Diggi-loo diggi-ley.

Nu för tiden är Per hur som helst sambo med Maria och en kaktus i Vasastan i Göteborg.   

– Jag är faktiskt inte så autistisk som man kan tro, jag är nästan en känslomänniska. Jag har ett starkt samvete, är bra på att skapa kontakt, gillar att skriva listor, är skötsam, hurtig, äter bra och gillar att träna. Och så är jag en momentjägare, livet ska vara så effektivt som möjligt.

Per har varit purplare sedan maj 2014, vissa dagar menar han att jobbar som it-konsult andra ingenjör och nästa kodare, oftast alla tre.

Innan han landade i Purple Scouts trygga förvar startade han ett företag som gjorde mobilappar. Där utvecklade han anteckningsappen Mobisle notes – som över två miljoner människor har använt.

– Vi var i princip först och och designen var enkel och snygg. Det var det som fick mig att bli intresserad av interaktionsdesign. Allt handlar ju inte om att skriva bra kod mycket handlar om hur programmet faktiskt kommer att användas.

Även om Per gillar front end och interaktionsdesign så är han trots allt en back end-kille eftersom han i grund och botten älskar att koda. Den kärleksaffären har sin start i mitten på 90-talet när en 10-årig Per bittert satt och skrynklade ihop den ena misslyckade teckningen efter den andra. Men det var kärlek vid första ögonkastet när han insåg att också han kunde skapa fina grejer – med kod. Små rara spel började växa fram och Per blev tokkär.

Och det är vi ju farligt glada för här på Purple Scout. En av alla goa grejer som Per hunnit med är att skapa ett riktigt snyggt rättighetssystemet i ett fläskigt datamasseringssystem. Tre veckor, lite Java EE och GWT – och bam, där satt den! Ett perfekt sätt att låsa ute människor som inte har i systemet att göra. Nu för tiden är det enbart JavaScript, med React och Redux som gäller. Han skulle inte röra vid en äcklig Java-applikation ens med en två meters pinne, eller tång heller för den delen. Usch. (Skoja!… eller?)

När Pers arbetsdag är slut längtar han alltid lite extra hem till sin perfekta setup. Den består av ett rundat skrivbord, två skärmar, en bekväm stol, ett bra ljudsystem och kronan på verket – den hemmasnickrade burken. Och det där med att koda spel älskar Per fortfarande, lika mycket som han fortfarande inte kan måla. Han brukar skriva superambitiösa sandboxspel, och så även denna gång. Tanken är att det ska vara ett open world sandbox spel men med element av taktik och planering. Håll utkik efter Ploxworld, det kommer givetvis att släppas fritt som Open Source. Det tycker Per är lika självklart som att man inte slänger godispapper på gatan. Det är allmänt hyfs att dela med sig helt enkelt. (Inte av godispappret utan koden då alltså.)

Och Pers bästa nördskämt?

– Vad får du om du kombinerar ett skämt och en retorisk fråga?

– Ja, vadå?

– … !

Här hittar man Per

 

Pers superkrafter

%

Java

%

SQL

%

Javascript

%

HTML&CSS

%

Interaktionsdesign

%

Liberty Basic

%

Tur

%

Känslor